22 November 2009

Kemaskini Blog Melalui SMS

Assalamualaikum dan salam semua...


Nampaknya sekarang semuanya dah eksyen...dah ader Facebook la yer..jadi semua pakat-pakat sawangkan blog memasing. Tapi blogmaster tetap tak lupa untuk update blog walaupun sekarang layan la skit Facebook, sebab blog nie kira cam tapak permulaan bagi Keluarga Mat Tuyu yang jauh dan dekat untuk bersosial di internet.


Jangan tak tau, bukan Facebook aje boleh update dari hand phone, tetapi juga blog pun boleh update melalui SMS, cuma ramai yang tak tahu bagaimana cara nak update melalui hendpon.


Jadi lepas nie takde alasan takleh update blog anda semua. Sama ada anda di hutan jauh mengembara, atau anda terperangkap dalam kesesakan jalan raya mahu pun anda berada di kaki lima sedang minum di Starbucks ataupun sedang bersendirian tanpa teman ataupun sedang asyik menanam di Farmville dekat Facebook sana, takde alasan tak bleh update blog lepas nie.


Ataupun alasan anda henpon tak canggih, takde iPhone atau Blackberry, dengan update blog guna SMS anda tak perlu hendpon secanggih itu, guna Nokia Tiga Tiga Seposen pun boleh update blog tau.

Ataupun alasan anda kat umah takde internet, cyber cafe jauh, office takde internet atau bos tak bagi update blog kat ofis atau beribu-ribu alasan lain yang tak munasabah dalam era canggih manggih sekarang nie.


Ehh...berapa banyak ataupun daa....

Caranya camne.....hehehe..lama sangat membebel sampai lupa nak bagi tau camne caranya...Begini caranya....

Step 1 : Daftar Emel Blogger Anda

1. Log masuk ke dalam akaun Blogger anda.

2. Kemudian di Dashboard  (Papan Pemuka) akaun anda pilih Setting seperti di bawah :


3. Kemudian di bahagian Setting pilih Email & Mobile seperti di bawah :




4. Kemudian pilih section Posting Option. Step yang bawah ni penting yer... Bahagian yang menunjukkan bintang (***) perlu diisi dengan apa-apa sahaja kombinasi angka dan huruf seperti mat2u atau 123456. Tetapi ingat, jangan dedahkan emel anda kepada orang lain, sebab emel ini akan digunakan untuk update laman blog anda kelak. Lepas tu klik kat option Publish emails immediately. Pastu jangan lupa jugak tekan butang Save Settings, nanti tak disimpan pulak perubahan yang dibuat.



5. Step seterusnya ialah anda perlu mendaftar SMS anda melalui www.dapat.com dengan menaip BLOG REG [label] [alamat emel blogger] dan hantar ke 32728. Anda boleh memberikan apa sahaja nama ke dalam ruangan label tesebut. Contoh SMS : BLOG REG MATTUYU azakuzy.123456@blogger.com 

6. Setelah pendaftaran berjaya, satu notifikasi emel akan dihantar kepada anda.

 
Step 2 : Kemaskini Blog Melalui SMS

1. Hantar SMS dengan menaip BLOG [label] [tajukposting] # [kandunganblog] dan hantar ke 32728.
    Contoh SMS : BLOG MATTUYU Test # Ini satu cobaan update guna sms.

2. Setelah sms anda tadi berjaya dipaparkan di blog, anda akan mendapat satu notifikasi yang menunjukkan anda telah berjaya menerbitkan catatan anda tersebut.

Itu sahaja.....Mudah bukan....

Jadi lepas nie takde alasan yang tak munasabah untuk anda tak leh update blog anda, kecuali kredit tepon anda abis, itu... sendiri mau ingat laa....

Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails